گزارش تفصیلی دویست و هفتمین جلسه شورای دانشگاه شهید بهشتی

4927 بازدید

دویست و هفتمین و آخرین جلسه شورای دانشگاه شهید بهشتی در سال 1401 به ریاست دکتر آقامیری، سرپرست دانشگاه؛ روز چهارشنبه 24 اسفند در تالار پروین اعتصامی مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه برگزار شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رجالی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، پیشاپیش حلول ماه مبارک رمضان را تبریک گفت و آرزوی مغفرت را سیره اولیا عنوان و برکات و اثرات معنوی صلوات شعبانیه را تحلیل کرد و گفت: آبادانی دل فقط با اطاعت خدا و اخلاق خوب میسر می‌شود و نیکی به پدر و مادر، احترام به استاد و بزرگتر، اکرام شاگرد؛ توجه به زیردستان و توجه به همسایه از جمله اطاعت‌های خداست.

 

اهم رویدادها، برنامه‌ها و فعالیت‌های دانشگاه طـی یک ماه اخیـر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر میرساجدی، مشاور رئیس دانشگاه و مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی؛ گزارشی از مهم‌ترین رویدادها و فعالیت‌های مهم دانشگاه طی یک ماه اخیر ارائه داد. ایشان گزارشی از برگزاری تفاهم‌نامه راه‌اندازی پردیس بین‌الملل دانشگاه شهید بهشتی در قشم  در اسفند  ماه 1401؛ ویژه برنامه تقدیر از جانبازان دانشگاه در 6 اسفند؛ بیست و نهمین کنفرانس هسته ای ایران در دانشگاه شهید بهشتی (با همکاری سازمان انرژی اتمی) در 7 اسفند؛ همایش بین‌المللی چشم‌انداز همکاری‌های علمی ایران و روسیه در 8 اسفند؛ دومین جلسه هیئت ‌امنای دانشگاه شهید بهشتی در سال 1401 در نهم اسفند؛  نخستین نشست دانشجویان بین‌الملل و اساتید راهبر دانشگاه شهید بهشتی  13 اسفند؛ و امضاء تفاهم‌نامه شرکت توسعه نگین مکران در 13 اسفند 1401 ارائه داد.

 

در سال 1402 خارج از چارچوب سند تحول برنامه‌ای اجرا نخواهد شد

دکتر سید محمودرضا آقامیری، سرپرست دانشگاه شهید بهشتی؛ آغاز سال نو را که همزمان با ماه مبارک رمضان است پیشاپیش تبریک گفت و این همزمانی را به فال نیک گرفت و آن را فرصت مغتنمی برای تغییر و تحول دانست. ایشان با قدردانی از مدیران و مسئولان دانشگاه گفت: سال 1401، سال پیچیده و سختی بود. شروع سال با حضوری شدن دانشگاه‌ها پس از یک دوره غیرحضوری بودن به دلیل همه گیری کرونا، آغاز شد. شروع سال تحصیلی جدید در مهرماه هم با التهابات اجتماعی و سیاسی همراه شد که با غیرت و مدیریت مسئولان دانشگاه مشکلات مرتفع شد. از تمام مسئولان و مدیران و همکاران دانشگاه در همه بخش‌ها و واحدها تشکر و قدردانی می‌کنم.

سرپرست دانشگاه با ارزیابی عملکرد دانشگاه در برخی حوزه ها در سال 1401 گفت: در حوزه آموزش، فعالیت ها با حضوری شدن کلاس ها  پیگیری شد. در حوزه پژوهشی پروژه‌های زیادی انجام شد که برخی از این پروژه ها به پایان رسیده است. در حوزه فرهنگی کارهای خوبی انجام شده و با تغییرات صورت گرفته امیدواریم شاهد رشد و ارتقاء این حوزه به ویژه در مسئله عفاف و حجاب باشیم.

ایشان افزود: حجاب و عفاف در کنار مسئولیت‌های آموزشی، پژوهشی و سالم‌سازی فضا برای ادامه فعالیت علمی، جزء وظایف اصلی روسای دانشکده‌ها و مسئولان و مدیران دانشگاه است و باید از ایجاد فضای نامطلوب که مانع تحصیل دانشجویان و فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی می‌شود پرهیز کرد.

دکترآقامیری در ادامه در خصوص تدوین سند تحول دانشگاه تصریح کرد: شروع سال آینده با ابلاغ سند تحول همراه خواهد بود؛ در سال 1402 خارج از چارچوب سند تحول برنامه‌ای اجرا نخواهد شد. کلیه فعالیت‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله اعتبارات، هزینه‌ها، گسترش، عمرانی و درآمدزایی همه براساس سند تحول پیگیری خواهد شد.

سرپرست دانشگاه بر آمادگی دولت برای استفاده از توان و ظرفیت‌های علمی و پژوهشی دانشگاه‌ها در حل مشکلات کشور تاکید کردو اظهار داشت: در چارچوب رسالت دانشگاه در حوزه آموزش و پژوهش باید آمادگی خودمان را به سازمان‌ها برای همکاری و حل مسائل اعلام کنیم و  برنامه درآمدزایی باید جدی گرفته شود. ایشان با تاکید بر سلامت طرح‌های پژوهشی گفت: اجازه نمی‌دهیم پروژه‌ای که در آن ذره‌ای غش وجود داشته باشد، وارد دانشگاه شود.

دکترآقامیری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جایگاه دانشکده‌ها و پژوهشکده‌ها خاطرنشان شد: دانشکده‌ها و پژوهشکده‌ها واحدهای مهم دانشگاه هستند که ماموریت‌های متفاوتی دارند. هر دانشکده موظف است از یک پژوهشکده پشتیبانی نماید و هر پژوهشکده نیز موظف است با حداقل یک دانشکده همکاری نماید؛ از فعالیت به صورت جزایر منفک باید پرهیز کرد.

سرپرست دانشگاه به برگزاری نشست مشترک با دانشجویان اشاره کرد و تاکید کرد: شورای غیر رسمی دانشجویان در دانشگاه تشکیل شده است. باید با تشکیل جلسات مستمر، ارتباط دانشجویان با روسای دانشکده‌ها و مسئولان دانشگاه تقویت شود؛ می‌توانیم از توان و ظرفیت بالای دانشجویان در مدیریت دانشگاه استفاده نماییم. مسئولیت پیگیری امور دانشجویان در وهله نخست به دانشکده مربوط است.

دکتر آقامیری از مصوبه هیئت امناء برای پشتیبانی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی خبر داد و گفت: براساس این مصوبه، پیش‌بینی شده است به ازاء هر دانشجوی ارشد 10 میلیون تومان و هر دانشجوی دکتری 25 میلیون تومان  اعتبار به استاد راهنما برای تخصیص به فعالیت علمی دانشجو  اختصاص یابد؛ درتلاش هستیم این مصوبه به ویژه در دانشکده‌هایی که درآمدزایی دارند اجرا شود.

 

 گزارش‌ها و دستورات

دکتر ابطحی، معاون پژوهشی و فناوری؛ گزارشی از عملکرد این معاونت در سال 1401 ارائه کرد و گفت: تعداد1918 مقاله در اسکوپوس نمایه شده است که در مقایسه با سال قبل نشان از رشد در این بخش دارد. همچنین یکی از کتاب های منتشر شده در انتشارات دانشگاه به عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی برگزیده شد.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه به تاسيس چهار مرکز/ پژوهشکده‌ در دانشگاه خبر داد و اظهار داشت: در طول سال 1401 مرکز پژوهشی ورزش معلولین؛ مرکز پژوهشی زیرساخت های حساس توانمند؛ مرکز پژوهشی خطوط لوله و همچنین مرکز پژوهشی فناوری فوتونیک کوانتمی در دانشگاه شهید بهشتی تاسیس شده است.

ایشان با برشمردن مهم‌ترین برنامه‌هاي بهبود در سال  1402 بیان داشت: تقویت زیرساخت IT؛ مذاکره با مدیران ارشد دستگاه‌های پشتیبان طرح‌های درآمدزا با هدف توسعه تعاملات و همکاری‌ها از جمله در حوره نفت، دفاع، صنایع، استانداری‌ها، بخش خصوصی؛ تمرکز بر ارتقا سطح، رتبه و نمایه مجلات علمی دانشگاه؛ بازنگری سریع آیین‌نامه پسادکتری که موجب محدودیت و انسداد در افزایش کمّی دستیاران پسا دکتری شده است و همچنین تلاش در جهت احیاء و پیگیری بخشی از اهداف "برنامه‌های علمی دانشگاه شهید بهشتی" به عنوان راهبردی در مسیر توسعه دانش‌های همگرا از جمله برنامه‌های معاونت پژوهشی برای سال 1402 است.

دکتر ذوالفقاری، معاون پشتیبانی، مالی و مدیریت منابع؛ با ارائه گزارش عملکرد معاونت مذکور در سال 1401، در خصوص منابع ورودی درآمدها، هزینه‌ها و اعتبارت تخصیص یافته توضیحاتی ارائه داد.

دکتر فارسی، معاون دانشجویی؛ با تشریح برنامه‌ها و عملکرد این معاونت در سال 1401به اقدامات صورت گرفته و چالش‌ها در پی حضوری شدن آموزش در ابتدای سال اشاره کرد و توضیحاتی در خصوص اسکان دانشجویان در خوابگاه؛ بازسازی خوابگاه‌ها؛ اجرای طرح‌هایی برای بهبود دسترسی دانشجویان به فضای ورزشی؛ فعالیت‌های در حوزه تغذیه و رستوران مکمل و اعزام دانشجویان به رویدادهای ورزشی ارائه داد.

معاون دانشجویی از راه‌اندازی درمانگاه شبانه‌روزی در آینده نزدیک خبر داد و درخصوص نحوه و میزان اختصاص وام های دانشجویی اظهار داشت:  در سال جاری، بیشتر از 20 درصد از نرخ مصوب صندوق رفاه، وام دانشجویی به دانشجوان اختصاص داده شد.

دکتر افضلیان، معاون آموزشی دانشگاه؛ مهم‌ترین فعالیت‌های معاونت آموزشی را برشمرد. ایشان آمایش برنامه‌ها را یکی از محورهای مهم فعالیت‌های این معاونت دانست. معاون آموزشی بر ارتباط بیشتر مسئولان دانشکده‌ها و پژوهشکده‌ها با دانشجویان برای حل مسائل آموزشی تاکید کرد. ایشان پیشنهاد برگزاری دوره‌های کارشناسی‌ارشد پیوسته  و دکتری پیوسته به‌ویژه در رشته‌هایی که نیاز به مهارت دارد را مطرح کرد.

دکتر جهانگیری، معاون فرهنگی و اجتماعی؛ اعضای هیئت علمی باید بپذیرند که دارای رسالت اجتماعی هستند و روسای دانشکده‌ها و پژوهشکده‌ها باید به معاونت فرهنگی در این حوزه کمک جدی نمایند.

مصـــوبات

  • مجوز اجرای زبان چینی در مقطع کارشناسی پیوسته به درخواست دانشکده ادبیات و علوم انسانی در دویست و هفتمین جلسه شورای دانشگاه مطرح شد و شورای دانشگاه با تمدید مجوز زبان چینی در مقطع کارشناسی پیوسته در دانشکده ادبیات و علوم انسانی موافقت نمود.

در بخش‌های مختلف دویست و هفتمین جلسه شورای دانشگاه، اعضاء نظرات خود را پیرامون دستورها و گزارش‌های مطرح‌شده به شرح زیر ارائه نمودند:

دکتر باباپور، رئیس دانشکده الهیات و ادیان؛ همایش بین المللی اربعین و تمدن نوین اسلامی خرداد 1402 در دانشگاه شهید بهشتی برگزار می شود. نخستین دوره این همایش سال گذشته در کشور عراق برگزار شد.

دکتر پوراعتماد، رئیس پژوهشکده علوم شناختی و مغز؛ پیشنهاد می‌شود عملکرد و تولیدات واحدها در تخصیص بودجه لحاظ شود. در تاسیس رشته‌ها در پردیس قشم باید تاکید ویژه بر رشته‌های بین رشته‌ای و کاربردی باشد.

دکتر حسینی داورانی، رئیس دانشکده علوم شیمی و نفت؛ نام دانشکده شیمی صرفاً پیش از تصویب برخی مراکز و رشته‌ها می آید، گروهی باید نحوه همکاری بین واحدهای علمی را رصد و بر آن نظارت کنند.

دکترمظاهری، رئیس دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی؛ باید نگاه جدی به رشته‌های بین رشته‌های داشته باشیم.

دکتر ابطحی، معاون پژوهشی و فناوری؛ در سند چشم‌انداز باید ماموریت‌ها با دقت تعریف و تدوین شود.

دکتر روشن، رئیس پژوهشکده خانواده؛ برخی پژوهشکده‌ها مسئولیت اجتماعی مهمی بر عهده دارند. برای تاسیس کلینیک اهتمام ویژه صورت گیرد. بازبینی رشته‌ها نباید دستوری باشد.

دکتر توسلی، رئیس پژوهشکده لیزر و پلاسما؛ باید اهداف کلان برای واحدها تعریف شود.

 

 

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: