توسط رئیس فدراسیون ورزش های همگانی صورت گرفت؛

اهداء طلای تک ستاره به دانشگاه شهید بهشتی

8126 بازدید

در هفدهمین جلسه شورای ورزش دانشگاه شهید بهشتی، نشان «طلای تک ستاره» دانشگاه فعال از سوی دکتر افشین ملایی، رئیس فدراسیون ورزش‌های همگانی به دکتر نصیری رئیس دانشگاه اهدا شد.

طرح ملی «دانشگاه فعال» یکی از طرح های ویژه فدراسیون ورزش‌های همگانی است که بعد از طرح ملی «شهر فعال» در دستور کار قرار گرفته و دانشگاه شهید بهشتی پس از ارزیابی‌های صورت گرفته و به دست آوردن امتیازات لازم در حوزه زیرساخت ها و توجه به ورزش همگانی، به عنوان نخستین «دانشگاه فعال» معرفی شد.

 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در ابتدای این نشست که به بررسی وضعیت دانشگاه شهیدبهشتی از نظر شاخص‌های «دانشگاه فعال» اختصاص داشت، دکتر افشین ملایی، رئیس فدراسیون ورزش‌های همگانی با تاکید بر نقش کلیدی ورزش در کارآمدی منابع انسانی کشور گفت: اساس توسعه پایدار یک کشور مبتنی بر توسعه منابع انسانی و یکی از شاخص‌های اصلی منابع انسانی، میزان سلامت، تندرستی و نشاط آن است؛ اما به دلیل تغییر سبک زندگی که در جهان اتفاق افتاده، کم تحرکی به عنوان یک معضل مورد توجه مورد توجه مدیران ارشد کشورهای جهان قرار گرفته است.

وی افزود: میانگین کم تحرکی در کشور در چهار سال گذشته عدد ۵۶ درصد و کم تحرکی بانوان ۶۴ درصد است. بر اساس پایشی که مرکز ملی آمار در سال ۹۶ انجام داده، ۵۱ درصد از مردم با شدت و ضعف به فعالیت‌های ورزشی می‌پرداختند که در سال ۹۹ به ۴۶ درصد تقلیل پیدا کرده است. علاوه بر این، ۳۲ درصد از دانش آموزان ایرانی دچار اضافه وزن هستند.

دکتر ملایی خاطرنشان کرد: نگاهی به این آمارها و میزان بیماری‌های غیرواگیردار و ناشی از کم‌تحرکی، نشان می‌دهد فعالیت‌های ورزشی کشور به میزانی که باعث کاهش کم تحرکی ملی شود اثرگذار نبوده است.

بازاریابی اجتماعی در ایران بومی شده است

رئیس فدراسیون ورزش‌های همگانی در بخشی دیگر از سخنان خود، با اشاره به بومی سازی مدل جهانی بازاریابی اجتماعی برای کاهش کم تحرکی در کشور تصریح کرد: بازاریابی اجتماعی که هدف آن اصلاح رفتار در توده‌های پرجمعیت مخاطب و راهبردهای آن متناسب با سطح نگرش، موانع مشارکت افراد، شرایط اقتصادی و شرایط جغرافیایی است، راهکاری است که در کشورهای پیشرفته مورد استفاده قرار می‌گیرد که فدراسیون ورزش همگانی این راهکار را بومی کرده است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از نکاتی که این رویکرد به ما آموخت، این بود که علاوه بر برگزاری رویدادهای ورزشی، لاجرم باید به دنبال توسعه زیرساخت‌های فعالیت‌های بدنی هم باشیم و صرفاً با آموزش نمی توان به این هدف رسید. چرا که آموزش نمی‌تواند موانع را بردارد.

وی ادامه داد: سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت کشور، وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک و فدراسیون ورزش‌های همگانی منعقد شد که هدف آن بررسی چگونگی توسعه شهرهای فعال و استفاده از این برند در توسعه ورزش کشور بود. تاکنون بیش از سی شهر کشور وارد این فرایند شدند و سال آینده از هشت شهر که ارزیابی آن‌ها انجام شده در سال آتی رونمایی می‌شود.

دکتر ملایی در پایان گفت: علاوه بر توسعه شهرها، سازمان‌هایی که در کشور در حیطه وزارت علوم و کار مانند کارگاه‌ها یا دانشگاه‌ها یا حتی زندان‌های فعال در حیطه ورزش انتخاب شدند. با حمایت معاونت دانشجویی دانشگاه شهیدبهشتی، این دانشگاه، اولین دانشگاه کشور بود که تقاضای ورود به فرایند بررسی توسعه زیرساخت‌های ورزشی و فعالیت بدنی را داشت و خوشبختانه مشاهده شد شرایط بسیار خوبی در دانشگاه وجود دارد.

اعطاء نشان طلای تک ستاره به دانشگاه شهیدبهشتی

در ادامه، دکتر ناهیده جباری، رئیس آکادمی فدراسیون ورزش‌های همگانی به ارائه گزارش بررسی دانشگاه شهیدبهشتی با معیارهای «سازمان فعال» پرداخت.

وی گفت: برنامه ملی فعالیت بدنی جمهوری اسلامی ایران سال ۱۳۹۸ نگارش شد که در این برنامه سازمان‌های مختلف مانند وزارت علوم و وزارت ورزش و جوانان مشارکت داشتند. در این راستا یکی از برنامه‌های مهم، فعال‌سازی محیط‌های مختلف بود که مفهوم سازمان فعال از آن شکل گرفت. سازمان فعال، سازمانی است که از فعالیت‌های بدنی نیروی انسانی خود حمایت کرده و آن‌ها را تشویق به فعالیت بدنی و ورزش می‌کند.

رئیس آکادمی فدراسیون ورزش‌های همگانی افزود: در این راستا به استناد نمونه‌های جهانی، اقدام به طراحی نمونه داخلی کردیم که چارچوب مفهومی آن در غالب چهار مقیاس جامعه فعال، مردم فعال، محیط فعال و سیستم فعال شکل گرفت.

وی خاطرنشان کرد: این پروژه در دو فاز اجرا می‌شود که فاز مطالعاتی آن بر اساس درخواستی که از سوی دانشگاه شهیدبهشتی به فدراسیون ارائه شد، به میزبانی این دانشگاه انجام و متعاقب آن، نامزدی سازمان فعال به آن اعطاء شد. فاز دوم هم توسعه همکاری بین فدراسیون ورزش‌های همگانی و دانشگاه شهیدبهشتی در راستای توسعه فعالیت‌های انجام شده در این دانشگاه است.

فاصله قابل توجه سرانه ورزشی دانشگاه شهیدبهشتی با سرانه‌های ملی

دکتر جباری در ادامه به سرانه فضاهای ورزشی دانشگاه شهیدبهشتی اشاره کرد و گفت: بر اساس یافته‌ها، سرانه ورزشی دانشگاه شهیدبهشتی یک متر و ۷۴ سانتی متر مربع است و این در حالی است که بنا به اعلام وزیر ورزش سرانه ورزشی کشوری ۱ متر مربع است؛ بنابراین، سرانه دانشگاه با اختلاف بیشتر از سرانه کشوری برآورد شده است.

وی افزود: همچنین بنابر مقیاس جامعه فعال، دانشگاه شهیدبهشتی نسبت به نگرش دانشجویان و مشارکت آن‌ها در ورزش و فعالیت بدنی در وضعیت مطلوبی قرار دارد. وضعیت دانشگاه در شاخص «مردم فعال» که شامل مشارکت در رویدادهای ورزشی و تنوع و نظم اجرایی مسابقات را در بر می‌گیرد، مطلوب برآورد شده است.

رئیس آکادمی فدراسیون ورزش‌های همگانی خاطرنشان کرد: تقریباً تمامی مقیاس‌ها از لحاظ محیط فعال و زیرساخت‌ها، متراژها، سرانه دسترسی، زیبایی محیط‌های ورزشی و بهره‌وری زیرساخت‌های ورزشی در وضعیت مطلوب قرار دارند و در بخش سیستم فعال و پشتیبانی که شامل مدیریت، برنامه‌ریزی و حمایت خوب و وضعیت اقتصادی شرایط کاملاً مساعد برآورد می‌شود. تنها نقطه ضعفی که مشاهده می‌شود عدم تعبیه مسیرهای دوچرخه سواری است که نیاز به برنامه‌های توسعه‌ای دارد.

وی افزود: فدراسیون ورزش همگانی بنا بر وظیفه پیشنهادهایی برای بهبود این شاخص‌ها مد نظر دارد که در راستای جامعه فعال و آگاهی‌بخشی به کارگیری شیوه‌های نوین در رویدادهای ورزشی، در بحث محیط فعال، توسعه مسیرهای دوچرخه سواری و احداث پیاده‌روهای اختصاصی و در بخش سیستم فعال، همکاری مشترک فدراسیون همگانی و دانشگاه جزو خواسته‌های فدراسیون است.

 دکتر جباری در پایان گفت: امتیاز دانشگاه شهیدبهشتی بر اساس مقیاس ارزیابی دانشگاه فعال، ۸۲ و سه صدم برآورد می‌شود که حائز مدال طلای تک ستاره در کشور است.

خواهان حفظ جایگاه و از بین بردن نقاط ضعف هستیم

دکتر نصیری قیداری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی با ابراز خرسندی از جایگاه برتر دانشگاه شهیدبهشتی در بین دانشگاه‌های کشور از نظر مقیاس‌های ورزشی و تربیت بدنی گفت: نگاه فدراسیون ورزش همگانی که شامل طیفی برای اندازه‌گیری وضعیت دانشگاه در هر یک از شاخص‌ها و همچنین ارائه نقطه‌ ضعف‌ها و برنامه‌های پیشنهادی برای بهبود آن‌ها بود؛ برای شخص بنده بسیار آموزنده است و علاوه بر خرسندی از وضعیت مطلوب دانشگاه شهیدبهشتی در تعدادی از شاخص‌ها، علاقمند هستیم نقاط ضعف را برطرف کنیم.

وی افزود: آقای دکتر فارسی، معاون دانشجویی دانشگاه شهیدبهشتی برای حل مشکلات دانشگاه در تلاش هستند و از جمله اقدامات ایشان می‌توان به تبدیل فضاهای بی‌مصرف به فضاهای زیبای ورزشی و با کمترین فاصله از خوابگاه اشاره کرد که عامل موثری در افزایش سرانه ورزشی دانشگاه بود.

رئیس دانشگاه شهیدبهشتی خاطرنشان کرد: با وجود به دست آوردن این جایگاه، خواهان حفظ نقاط مثبت و از بین بردن نقاط منفی و همچنین به عنوان یک نهاد پیشرو آموزشی، خواهان نهادینه کردن اهمیت ورزش در جامعه هستیم.

نگرش مثبت هیات رئیسه دانشگاه و اعتماد به اساتید و دانشجویان، عامل اصلی کسب این جایگاه است

رسول آزادی، مسئول فاز مطالعاتی شهرها و سازمان‌های فعال فدراسیون ورزش همگانی با تاکید بر اهمیت اعتماد به دانشجویان و استادان در سپردن پست‌های کلیدی مرتبط با ورزش و تربیت بدنی به آن‌ها گفت: در تمامی سازمان‌ها بالاترین نشان، نقره تک ستاره بود که نشان طلایی دانشگاه شهید بهشتی بیانگر‌ فاصله قابل توجه این دانشگاه با سازمان‌های دیگر است؛ دانشگاه شهید بهشتی نسبت به سایر دانشگاه‌ها چند تفاوت و تمایز داشت که از جمله آن‌ها می‌توان به نگرش مثبت هیات رئیسه دانشگاه به ورزش، اعتماد به استادان و در اختیار قرار دادن پست‌های کلیدی به آن‌ها، اعتماد به دانشجو و سپردن کارها به دانشجویان تربیت بدنی که سبب افزایش مهارت‌های آنان می‌شود و گذشته از این انتخاب بهترین افراد برای انجام این امور اشاره کرد.

خواهان نظارت نهادهای ذی ربط هستیم

دکتر علیرضا فارسی، معاون دانشجویی دانشگاه گفت: اصول کار ما در معاونت دانشجویی بر مبنای مدیریت شیشه‌ای است و خواهان آن هستیم که نهادهای ذی‌ربط بر کار ما نظارت داشته باشند تا بتوانیم بنا بر بازخوردهای آنان ایرادات خود را برطرف کنیم.

وی افزود: در حال حاضر طرح سلامت به صورت پایلوت به کمک اداره بهداشت در بین کارکنان معاونت دانشجویی در دست انجام است. در این طرح از کارمندان تست‌های فیزیولوژی و تندرستی گرفته شد که بر اساس آن داده‌هایی به دست آمد و به مدیران اختیار داده شد که در ساعات اداری، در هفته دو نوبت یک ساعت تا یک ساعت و نیم با تقسیم بندی وظایف بین کارمندان، به آنان اجازه دهند به محیط‌های ورزشی دانشگاه بروند و ورزش کنند.

همچنین دکتر سجاد احمدی‌زاد، رئیس رئیس دانشکده علوم ورزشی و تندرستی در توضیح تعدادی دیگر از طرح‌های در دست اقدام دانشگاه در حوزه ورزش گفت: در حال حاضر در راستای توسعه ورزش و سلامت با صدا و سیما تفاهم نامه‌ای منعقد کرده‌ایم. علاوه بر این برای تهیه بسته خدمات آموزشی و اجرایی به معلولان در زمینه‌های تغذیه و مشاوره روانشناسی ورزشی هم برای قهرمانان و هم برای سایرین، مرکز پژوهشی ورزش معلولین را در دانشگاه راه اندازی کردیم.

وی ادامه داد: در شرف امضاء تفاهم‌نامه راه‌اندازی مرکز سالمندی و ورزش با وزارت بهداشت هستیم تا بتوانیم در راستای توسعه ورزش همگانی در بین سالمندان، بسته‌های آموزشی و خدماتی را در این زمینه در دانشگاه ارائه دهیم که این اقدام در مرحله پیگیری مجوز است.

شایان ذکر است، هفدهمین جلسه شورای ورزش دانشگاه به همراه نخستین مجمع عمومی باشگاه ورزشی دانشگاه شهیدبهشتی با حضور دکتر سعدالله نصیری قیداری، رئیس دانشگاه شهیدبهشتی، دکتر علیرضا فارسی، معاون دانشجویی، دکتر سجاد احمدی زاد رئیس دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دکتر هدی مزینی رئیس مرکز تربیت بدنی دانشگاه شهیدبهشتی و همچنین دکتر ناهیده جباری رئیس آکادمی فدراسیون ورزش های همگانی، محمدرضا فروحی، دبیر فدراسیون ورزش‌های همگانی و نمایندگان دانشجویان دختر و پسر دانشگاه، روز شنبه، ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ برگزار شد.

 

​​​​​​​

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: