سرپرست دانشگاه شهید بهشتی در جشنواره جذب دانشجویان بین الملل:

جذب دانشجویان بین الملل یک دیپلماسی علمی و فرهنگی است

7168 بازدید

جشنواره جذب دانشجویان بین‌الملل سراسر کشور با سخنرانی سرپرست دانشگاه شهید بهشتی به میزبانی دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

دکتر سید محمودرضا آقامیری، سرپرست دانشگاه شهید بهشتی در سخنرانی خود در این جشنواره، جذب دانشجویان بین‌الملل را مسئله مهمی ارزیابی کرد که اکثر دانشگاه‌های جهان به آن می پردازند و به دنبال بهره‌بردن از تجارت 300 میلیارد دلاری حاصل از آن هستند.

وی با بیان اینکه در جهان 5 میلیون دانشجوی خارجی وجود دارد که از میان آنها 2 درصد دانشجوی پناهنده محسوب می شوند، افزود: ما هم باید از این فضا استفاده کنیم؛ این در حالی است که یک میلیون صندلی خالی در دانشگاه‌ها وجود دارد، باید زمینه را برای جذب دانشجویان خارجی فراهم کنیم که این مهم برای تحقق، نیازمند ابزارهایی است.

دکتر آقامیری گفت: نگاه ما در کشور به مسئله جذب دانشجویان خارجی قدری متفاوت است چرا که به مسائل فرهنگی هم توجه می‌کنیم. با این دو دیدگاه یعنی دیدگاه مادی و فرهنگی و بهره بردن از حضور دانشجویان خارجی در کشور، دانشگاه‌ها ملزم به فراهم کردن سازوکارهای لازم هستند؛ این یک دیپلماسی علمی و فرهنگی است.

سرپرست دانشگاه شهید بهشتی؛ سه عامل کیفیت؛ یعنی برنامه علمی و آموزشی قوی، همچنین ایجاد شرایطی با صرفه مالی برای دانشجویان و در نهایت تسهیل دسترسی‌های کنسولی و اداری که بخشی به دانشگاه و بخشی به بیرون از دانشگاه مربوط می شود را مهم‌ترین ابزار لازم برای جذب دانشجویان بین‌الملل عنوان کرد.

وی افزود: اگر می خواهیم دانشجو جذب کنیم، باید زبان جوانان دانشجوی متقاضی را بفهمیم و با آن زبان با آنها صحبت و تصور زیبایی از محیط مان در ذهن آنها ایجاد کنیم. در این حوزه یکی از ابزارهای مهم فضای مجازی است. لازم است یک برندینگ و هویت شاخص از خود بسازیم. امروز وبسایت دانشگاه می تواند کانالی قوی برای ارتباط بین افراد و دستگاه‌هایی باشد که کار پذیرش افراد را برعهده دارند. وبسایتی که بروز، سازگار با شرایط و بهینه باشد که کاربران به راحتی بتوانند به آن دسترسی داشته باشند.

 

 

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: