به میزبانی دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی؛

مراسم اختتامیه دومین دوره مدرسه تابستانه سیاست‌گذاری اقتصادی برگزار شد

12715 بازدید

مراسم اختتامیه دومین دوره «مدرسه تابستانه سیاست‌گذاری اقتصادی»، با حضور دکتر نعمتی مشاور وزیر امور اقتصاد و دارایی​​​​​​​، 27 تیر 1402 در دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد. این دوره در ده روز، در دو بخش عمومی و تخصصی با شرکت دانشجویان تحصیلات تکمیلی و پژوهشگران حوزه اقتصادی با حضور اساتیدی برجسته با سابقه اجرایی، در بخش کارگاهی به اتمام رسید.

این مراسم با سخنرانی دکتر محمد جواد توکلی، رئیس پژوهشکده وزارت امور اقتصادی و دارایی شروع شد، وی توضیحات تکمیلی درخصوص برگزاری دوره ارائه داد و از برنامه‌های اینده برای دانش‌پژوهان خبر داد.

دکتر محمد جواد توکلی، با اشاره به برگزاری دو دوره مدرسه تابستانه سیاست‌گذاری اقتصادی، به همت وزارت اقتصاد در سال گذشته و امسال گفت: دوره‌های این مدرسه برای تربیت سیاست‌گذار اقتصادی برگزار می‌شود چرا که اقتصاد در ایران به صورت نظری آموزش داده می‌شد و به نظر می‌رسد با استمرار دوره‌های این مدرسه اقتصاد از اثرات بلندمدت آن برخوردار شود.

 رئیس پژوهشکده امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: مدرسه تابستانه سیاست‌گذاری اقتصادی به همت وزیر اقتصاد به عنوان یک رویداد علمی و پژوهشی از سال گذشته راه‌اندازی شد. در این دوره آنچه‌که سال گذشته و دوره قبل کاشتیم، در حال جوانه زدن است در حال حرکت به سمت شکل‌گیری سیاست‌گذاری اقتصادی کشور به صورت دانش بنیان هستیم.

وی افزود: در دوره قبل از حدود 800 نفری که در این مدرسه ثبت نام کردند که از صد دانش پژوه در دوره‌های آموزشی و کارورزی 50 نفر وارد فضاهای مطالعات کاربردی و پژوهشی وزارت اقتصاد شدند  و تقریبا حدود 35 پروپوزال و طرح پژوهشی از سوی دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری نوشته شد.

دکتر توکلی افزود:  ایده این بود که استاد راهنما از دانشگاه و یک استاد مشاور از خود وزارت اقتصاد دانشجویان را راهنمایی کنند تا فضای حل مسائل و مشکلات اقتصادی کشور از این کانال دانش بنیان برطرف شود.توکلی ادامه داد: در دوره قبل موفق شدیم نظام مسائل وزارت اقتصاد را در بخش های مختلف از خزانه داری تا مالیات و همه بخش های دیگر استخراج کنیم و این مسائل را به سازمان مربوطه ارجاع دهیم که به دانشجویان دوره قبل و اساتید هم عرضه شد تا هم به عنوان موضوع تحقیقی برای اساتید و یا موضوع رساله و یا طرح دانشجویان دوره های دکترا و ارشد مورد استفاده قرار بگیرد.

 

نظریه‌های غربی گره گشای مشكلات اقتصادی ما نیست

رئیس پژوهشکده امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی همچنین توضیح داد: اتفاق مثبت دیگر این مدرسه این بود که ما دوره ای را به نام سیاست گذاری اقتصادی تعریف کردیم که سرفصل های آن در دوره های ارشد و دکتری کامل شد چرا که به نظر می رسید، خلا چنین رشته ای وجود داشت، چرا که در دانشگاه ها همه اقتصاد نظری می خوانند و آموزش می دهند و چیزی به نام سیاست گذاری اقتصادی فقط لابلای بحث ها مطرح می شود و جدی نیست، در این شرایط ما به این نتیجه رسیدیم که این مبحث را به صورت مستقل و ویژه پیگیری کنیم که بتواند برای ما سیاست گذار اقتصادی آموزش دهد تا با استفاده از تجربیات دوره جدید این سرفصل ها کامل تر شده و در نهایت در وزارت علوم این سرفصل ها را مصوب کنیم.

دکتر حسین صمصامی، رئیس دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر اینکه نظریه های اقتصادی غربی نمی‌تواند به تنهایی گره گشای مشکلات اقتصادی کشور باشد، گفت: مدرسه تابستانه سیاست گذاری اقتصادی راهی برای حل مشکلات ساختاری اقتصاد کشور است.

وی با بیان این مطلب که علم باید برای مردم منفعت داشته باشد، گفت: علم اقتصاد در ایران، با توجه به ساختارها و وضعیت اقتصادی و همچنین با توجه به مکتب اسلامی اقتصادی ما نتوانسته گره گشای مشکلات باشد.به گفته این استاد اقتصاد، بسیاری از مشکلات کنونی اقتصاد به سیاست گذاری های اقتصادی طی سال های مخلتف باز می گردد و این مشکل اساسی دانش اقتصاد در دانشگاه هاست.

دکتر صمصامی اضافه کرد: دانشجویان ما با زمینه های اجرایی در اقتصاد بسیار فاصله دارند. در غرب وقتی تئوری های اقتصادی ارائه می شود، از دل مسائل و مشکلات اقتصادی گرفته شده و پس از نظریه پردازی، تدوین و تکست و در نهایت در اختیار مسئولان قرار داده می شود. در ایران هم در مقاطع مختلف در دانشگاه به دانشجویان ارائه می شود اما این نظریه ها نسبتی با مسائل و مشکلات ایران ندارد و یکی از مشکلات ما این است که می خواهیم در حل مشکلات اقتصادی استفاده کنیم.

وی افزود: دوره هایی که در مدارس تابستانه سیاست گذاری اقتصادی می تواند تا حدودی این مسائل را برای ما حل کند، یعنی مباحث نظری که در دانشگاه ها ارائه می شود را به مقام عمل بررسی کند و چه اندازه توان گره گشایی دارد.

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی در ادامه اظهار داشت: به نظر می‌رسد، با توجه به روند برگزاری جلسات دوره‌های مدرسه تابستانه سیاست‌گذاری اقتصادی با نظر سنجی از دانشجویان در این مسیر موفق بوده است.

دکتر صمصامی در پایان متذکر شد: در دوره های چون مدرسه تابستانه سیاست‌گذاری اقتصادی دریچه ای در ذهن دانشجویان باز می شود تا آنچه را به صورت تئوری در دانشگاه می آموزند جنبه اجرایی تر به خود بگیرد و هرچقدر این مباحث از این منظر تجزیه و تحلیل شود، تئوری ها نیز قابل فهم تر و ملموس تر می شود.

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: