با هدف بومی‌سازی تجهیزات موردنیاز صنعت برق کشور و ارائه راهکارهایی برای رفع چالش‌های مرتبط محقق شد:

دستیابی به دانش فنی ساخت پوشش عایق مقره‌ها و ایزولاتورهای برق

3038 بازدید

 

 

یکی از شرکت‎های دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی که در زمینه تولید داخلی تجهیزات عایقی مرتبط با حوزه صنعت برق فعالیت می‌کند پوشش های RTV  را برای اولین بار در کشور تولید کرده است. تولید این محصول استراتژیک با خواص آبگریزی  و عایقی بالا توسط جوانان نخبه ایرانی، کشور را  در کنار معدود تولید کنندگان و شرکت های دارای این فناوری در جهان قرارداده است.

به گفته دکتر منیره تقوایی دکتری تخصصی برق و مدیرعامل این شرکت‎ دانش‌بنیان بعد از چندین سال تحقیق و توسعه در زمینه ساخت این پوشش ها و در ادامه کارهای تحقیقاتی و مقالات علمی، ساخت پوشش های RTV  برای اولین بار در داخل کشور محقق شده است.

وی تاکید کرد: محصول تولیدی این شرکت تمامی مشخصات لازم عملکردی را دارا می باشد و  براساس اقلیم جغرافیایی  کشورمان بومی سازی شده است. استفاده از این پوشش ها مشکل قطعی برق  مناطق مختلف درگیر مشکل ریزگردها و آلودگی را مرتفع کرده است.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان درباره انگیزه تولید این محصول استراتژیک اظهار کرد: هدف این بوده  بتوانیم محصولات وکالاهایی که در این زمینه از خارج از کشور تامین می‌شد، در داخل تولید کنیم و فناوری که در اختیار کشور ما نبود، بومی‌سازی کنیم. از جمله اولین محصولاتی که توانستیم در حوزه عایق تولید کنیم، پوشش‌های عایقی آبگزیر برای مقره‌ها و ایزولاتورهای صنعت برق بود که با هدف استفاده از این پوشش‌ها برای حل مشکل آلودگی‌هایی که در سطح مقره‌های شبکه برق  در مناطق آلوده مجتمع می­شد ، مورد توجه قرار گرفت. تجمع آلودگی روی سطح مقره‎ها باعث قطعی جریان برق شبکه می‌شد و هدف این بود که با استفاده از این پوشش‌ها بتوانیم قطعی جریان برق شبکه به دلیل آلودگی محیط را به حداقل برسانیم.

تقوایی در پاسخ به این سوال که پیش از این برای حل این مشکل شبکه برق از چه راهکاری استفاده می‌شد گفت: در مناطق آلوده و مرطوب  کشور از جمله جنوب  کشور سال‌ها با مشکل قطعی برق در شبکه مواجه بودیم. شستشوی دوره‌ای یا استفاده از پوشش‌های وارداتی از جمله راهکارهایی بود که برای مقابله با این مشکل دربخش  انتقال و فوق توزیع در به کار گرفته می­شد که هزینه زیادی را به شبکه تحمیل می‌کرد و از سوی دیگر به دلیل لزوم تکرار مداوم شستشوی دوره‌ای، با قطعی‎هایی در شبکه برق مواجه بودیم. علاوه بر این، این روش به طور کامل کارآمد نبود و و مشکل را برطرف نمی‌کرد. از حدود ده سال پیش از پوشش‌هایی تحت عنوان RTv استفاده شد. استفاده از این پوشش‌های وارداتی نیز با مشکلاتی همراه بود. نظارت درستی در این زمینه وجود نداشت از نمونه‌های چینی استفاده می شد که کیفیت خیلی خوبی نداشتند و مهم‌تر اینکه با ارزبری زیادی همراه بود.

 ​​​​​​​​​​​​​وی افزود: در ادامه تحقیقات دانشگاهی که در دوره دکتری انجام داده بودم، این پوشش‌ها را به روش مهندسی معکوس و فرایندهای تحقیقاتی تولید کردیم که با انتقال فناوری همراه بود. به این ترتیب برای نخستین بار این پوشش‌ها در داخل کشور در مقیاس نیمه‌صنعتی تولید شد. در ادامه موفق شدیم از حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای تولید اولیه این پوشش‌ها در کشور بهره‌مند شویم و با حمایت معاونت علمی و قراردادی برای تولید این پوشش در حجم 10 تن با برق منطقه‌ای هرمزگان منعقد کنیم. اکنون این پوشش در مقیاس صنعتی تولید شده است  و می‌توانیم نیاز کشور را برای پوشش‌دهی اولیه و مجدد مقره‌ها که حدود 50 تن برآورد شده تامین کنیم. از سوی دیگر با توجه به محدود بودن تعداد تولیدکنندگان این پوشش‌ها در جهان و همچنین مواجه بودن کشورهای اطراف با مشکل ریزگردها، دورنمای صادراتی خوبی را می‌توان برای این محصول متصور شد. به عبارت دیگر با توجه به نیاز بالا به این محصول در کشور و همچنین دورنمای صادراتی خوب آن، تولید این محصول از یک سو به خودکفایی در زمینه تولید محصولات استراتژیک در کشور کمک کرده و از سوی دیگر به میزان قابل توجهی به جلوگیری  از خروج ارز از کشور کمک خواهد کرد.

تقوایی درخصوص سهم حمایت های پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی در پیشبرد و رشد این شرکت اذعان داشت: در کنار تسهیلات مالی و اعتباری و حمایت‌های مجموعه پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی و اعتباری که به عنوان یک شرکت زیر مجموعه پارک علم و فناوری به دست می‌آوریم، حمایت‌های انگیزشی از شرکت و فناوران بیش از همه می‌تواند مسیر رسیدن به هدف را تسهیل کند. مدیران مجموعه پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی همیشه حامی شرکت‌ها و واحدهای فناور هستند و در افزایش اعتماد به نفس ما نقش مهمی دارند و این حمایت‌ها به ما کمک می‌کند تا بتوانیم یک طرح تحقیقاتی را از ایده به فضای عملیاتی برسانیم.  پیش از استقرار در این مجموعه، طرح تحقیقاتی که ارائه کردم تا حد زیادی پیش برده بودم اما در ادامه نیاز بود در پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی مستقر شویم تا فضای کافی در اختیار داشته باشیم و بتوانیم در مقیاس صنعتی رقابت کنیم. با حمایت پارک علم و فناوری توانستیم در مدت زمانی کوتاه فرایند ارزیابی و  پذیرش را پشت سر بگذاریم و امیدواریم این حمایت‌ها ادامه داشته باشد و در ادامه بتوانیم در همین فضا به فعالیت خود ادامه دهیم.

گفتنی است این شرکت دانش بنیان در غرفه زنان فناور صنعت برق و آب  که درحاشیه کنگره بین‌المللی زنان تاثیر گذار برگزار شد در کنار ۵ شرکت منتخب دیگر حضور داشت. محصول این شرکت که پوشش های Rtv مقره‌های برق است توسط تیم متخصص این گروه برای نمایندگان کشورهای خارجی بازدید کننده معرفی شد.​​​​​​​

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: