یادداشت دکتر وجدانی به مناسبت میلاد حضرت معصومه(س)

4744 بازدید

دکتر فاطمه وجدانی. عضو هیات علمی دانشکده الهیات و ادیان؛ یادداشتی به مناسبت سالروز میلاد حضرت معصومه (س) منتشر کرده که در زیر می‌خوانید:

کریمه اهل بیت (س)؛ الگویی کامل برای دختران سرزمینم

تلاش جهت رشد و تکامل همه جانبه در مسیر زندگی، مهم ترین هدف و وظیفه هر انسانی است. استعدادهای انسانی بیهوده در وجود او قرار داده نمی شوند و اگر به موقع و به صورت مناسبی مورد شکوفایی و بهره گیری قرار نگیرند و بلا استفاده بمانند، در واقع، بزرگ ترین غفلت، ناشکری و خسران برای آدمی روی داده است.

دختران کشور ما نیز به ویژه در دهه های اخیر، تلاش می کنند تا با سرعت و قدرت بیشتری در مسیر تکامل همه جانبه جسمی، شخصیتی، علمی، اجتماعی-سیاسی، شغلی و اقتصادی و معنوی پیش بروند و در همه عرصه ها بدرخشند؛ و به حق شایستگی های زیادی نیز از خود نشان داده اند.

 در این میان، وجود الگوهای مطلوب و ارائه شاخصه های مناسب، می تواند این تلاش ها را به سمت و سوی مناسب جهت دهی کرده، از پراکنده کاری و هدر رفت انرژی و عمر جوانان جلوگیری کند؛ مشروط بر آن که این الگوها، به درستی و به شیوه تاثیرگذاری به نسل جوان معرفی شوند.

در این زمینه ما بانوان بسیار شایسته و موفقی در ایران و در جهان اسلام داریم و بی گمان حضرت فاطمه معصومه (س) یکی از همین بانوان برتر جهان اسلام و ایران هستند که در صورت فرهنگ سازی جدی و روشمند، می توانند منبع الهام بخشی برای جمع کثیری از دختران سرزمین مان باشند.

این بانوی باکرامت، از جهت کمالات روحی و معنوی، پس از برادرشان، امام رضا (ع)، جایگاه ویژه ای در میان فرزندان امام کاظم (ع) داشته اند. ایشان به دلیل طهارت نفس، لقب «معصومه» را دریافت کردند؛ اما پاکی و عفت و نجابت، تنها ویژگی برجسته ایشان نبود. برخی دیگر از کمالات علمی و عملی هم چون: مقام علمی، محدثه بودن، تقوا، شجاعت، ولایت مداری و مقام شفاعت، زینت بخش شخصیت والای ایشان می باشد. از سوی دیگر، ایشان علاوه بر رشد فردی، منشا تحولات عظیمی در عرصه علمی، فرهنگی و حتی سیاسی اجتماعی نیز واقع شدند. حضور پر برکت ایشان در شهر قم، باعث گرد هم آمدن علمای بزرگی در این شهر و تاسیس یک کانون علمی و فرهنگی عظیم و تاثیرگذار برای رشد تفکرات شیعه در ایران و نیز جهان شد. بسیاری از علمای بزرگ در جوار ایشان و با استمداد از مقام شامخ ایشان به درجات عالی علمی و معنوی رسیدند و حتی انقلاب اسلامی ما نیز مدیون همان روندها و عنایات این بانوی عالمه و کریمه محسوب می‌شود. بدین ترتیب، می توان ایشان را جزو بانوان برتر جهان اسلام و ایران دانست.

اول ذیقعده، روز میلاد حضرت فاطمه معصومه (س)، در کشور ما روز ملی دختر نامیده شده است؛ هر چند شخصیت چند بعدی ایشان هنوز آن گونه که باید، برای دختران جامعه معرفی نشده است. غفلت و کوتاهی نهادهای تربیتی و فرهنگی ما جهت معرفی علمی و دقیق ایشان از یک سو، و نفوذ و گسترش سریع برخی جریان های افراط گرای فمینیستی که ممکن است چارچوب فکری متفاوتی با فرهنگ بومی ما داشته باشند از سوی دیگر، می تواند زمینه را برای تغییرات سریع و عمیق ارزشی در میان جوانان فراهم کند. از این رو توجه جدی تر و اقدامات عاجل علمی و فرهنگی جهت معرفی الگوهای مناسب و شور آفرین به نسل جوان باید در صدر فعالیت های نهادهای فرهنگی - تربیتی کشور قرار گیرد.

​​​​​​​

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: