صفحه اصلی
نقش مهـم روابط عمومـی ایجاد هم‌سویـی و همدلـی است
  • 95372 بازدید

دومین جشنواره «معرفی و تجلیل از واحدهای برتر روابط عمومی دانشگاه شهید بهشتی در تعامل با روابط عمومی» با حضور دکتر نصیری رئیس دانشگاه، یکشنبه اول خرداد ۱۴۰۱ در سالن خوارزمی مرکز همایش‌های بین‌المللی برگزار شد.

​​​​​​​

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در این جشنواره دکتر رسولی مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی، دکتر مظاهری، رئیس دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی؛ دکتر خاتمی، رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی؛ دکتر میراحمدی، رئیس دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی؛ دکتر مینایی، رئیس دانشکده علوم و فناوری زیستی؛ دکتر احمدی زاد، رئیس دانشکده علوم ورزشی و تندرستی؛ دکتر قنادپور، رئیس دانشکده فناوری های نوین و هوافضا و جمعی از مدیران، اعضای هیأت علمی، کارکنان و دانشجویان دانشگاه حضور داشتند.

دکتر حاجی یوسفی، رئیس اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی، در توضیح اهمیت نقش روابط عمومی در دانشگاه گفت: مقام معظم رهبری در ارتباط با روابط عمومی می‌فرمایند: «روابط عمومی بهترین نمایانگر اوضاع داخلی سازمان و منعکس کننده چگونگی مسائلی است که در آن می‌گذرد و سلامت یک سازمان یا یک دستگاه به اتصال اجزای آن و هم‌افزایی و هم‌نوایی و همسازی آن‌ها ارتباط دارد.» در همین راستا تلاش ما این بوده است که همسازی و هم‌نوایی داخل دانشگاه شهید بهشتی را با کمک عزیزانی که در واحدهای مختلف دانشگاه مشغول فعالیت هستند بیشتر و بیشتر کنیم.

وی افزود: نگاه ما به روابط عمومی، یک نگاه نوین است؛ چرا که امروز وظایف روابط عمومی‌ها بسیار گسترده‌تر از گذشته است. مقام معظم رهبری در این ارتباط می‌فرمایند: «روابط عمومی‌ها می‌توانند فعالیت‌ نهادها را ارزیابی و منعکس کنند و مشخص‌کننده روش‌ها و نقص‌های دستگاه مربوط به خود باشند.» به همین دلیل است که روابط عمومی نوین باید نقش‌های بسیار متفاوتی را ایفا کند؛ از جمله اینکه ارتباطات درون سازمانی و برون سازمانی را تنظیم کند.

وی تأکید کرد: عده‌ای معتقدند روابط عمومی مطلوب باید بتواند جریان سازی کند، افکارپژوهی انجام دهد و آینده‌پژوهی کند؛ به همین دلیل است که ما تلاش کرده‌ایم با کمک همکاران، روابط عمومی برنامه‌محور و مأموریت‌گرا داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: گذشته از آنچه گفته شد، باید توجه کنیم واحد روابط عمومی علاوه بر ارتباطات درون سازمانی و رسانه‌ای؛ در مشاوره دادن به مدیران دانشگاه، از مدیران ارشد، هیات رئیسه و شورای دانشگاه تا مدیران میانی نقش مهمی دارد.

اهـداف جشنواره معرفی و تجلیل از واحدهای برتر روابط عمومی

رئیس اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه، در توضیح اهداف «جشنواره معرفی و تجلیل از واحدهای برتر روابط عمومی» گفت: این جشنواره که امیدواریم وسیله‌ای برای همراهی و همدلی در مسیر تعالی دانشگاه و چارچوب وظایف اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی باشد؛ سال پیش آغاز شده و برای تقدیر از دانشکده‌ها، پژوهشکده‌ها، مراکز، رابطان و مسئولان سایت، نمایندگان واحدها و دانشجویان همکار روابط عمومی شاخص‌هایی دارد که با مشورت استادان و رابطان واحدها تعیین و بازنگری شده است.

وی ادامه داد: اهداف چهارگانه این جشنواره شامل شناسایی و معرفی واحدهای فعال در تعامل با روابط عمومی و فعالیت‌های آنان در این حوزه؛ تقویت روحیه همکاری میان واحدها؛ حمایت از برنامه‌ها و فعالیت‌های واحدها در حوزه روابط عمومی، اطلاع رسانی و ارتباط با رسانه‌ها و ایجاد انگیزه و حس رقابت سالم میان واحدها برای انجام دادن فعالیت‌های بیشتر است.

وی خاطرنشان کرد: روابط عمومی وظیفه خود می‌داند بین واحدهای مختلف ارتباط و همکاری ایجاد کرده و آن را تقویت کند و در کنار واحدها باشد تا بتوانند وظایف برون سازمانی خود را در ارتباط با مخاطبان و رسانه‌های خارج از دانشگاه به بهترین وجه انجام دهند.

دکتر حاجی یوسفی افزود: برای  تقدیر از واحدهای برتر در ارتباط با روابط عمومی چهار شاخص در نظر گرفته شده که شامل شاخص‌های تولید محتوا، مسئولیت اجتماعی، تعامل همکاران و شاخص ویژه برای واحدهایی که برخی فعالیت‌های ویژه را در حوزه وظایف روابط عمومی انجام می‌دهند هستند.

 

نقش مهم روابط عمومـی ایجاد هم‌سویـی و همدلـی است

در ادامه دکتر سعدالله نصیری قیداری با تأکید بر نقش مهم روابط عمومی در دانشگاه گفت: ضروری است در دانشگاه همسازی وجود داشته باشد و واحدهای آن دست به دست هم دهند که تحقق این امر وظیفه روابط عمومی است.

وی افزود: روابط عمومی باید بکوشد به نوعی در یک سازمان ارتباط درونی برقرار کند که واحدهای مختلف در درون با یکدیگر همساز باشند و با دنیای بیرون از خود تعامل داشته باشند. در اصل امروز کار روابط عمومی ایجاد رقابت سالم و هم‌سویی و هم‌دلی، نشان دادن نقاط ضعف و قوت، هدایتگری، ارزیابی و تا جای ممکن ارائه‌ی طریق است که با گذشته تفاوت زیادی دارد.

 

فعالیت‌های انبـوه روابط عمومی دانشگاه، در نتیجه تعلـق سازمانـی فعالان این حوزه است

در ادامه دکتر رسولی، مشاور رئیس دانشگاه و مدیر حوزه  ریاست تصریح کرد: فعالیت‌های انجام شده در روابط عمومی دانشگاه شهید بهشتی که امروز گزارشی از آن‌ها را مشاهده کردیم، نتیجه تعهد و از خودگذشتی فعالان آن است.

وی افزود: فعالان روابط عمومی‌ باید پویا، فعال و چابک باشند. کار روابط عمومی ساعت مشخصی ندارد و به افرادی نیاز دارد که خستگی ناپذیر بوده و در قید و بند ساعات اداری نباشند؛ بلکه با تعلق سازمانی بسیار بالا و از خود گذشتگی کار کنند.

وی خاطرنشان کرد: فعالیت‌های انبوهی که در روابط عمومی دانشگاه شهید بهشتی انجام می‌شود از توان یک مدیر و تعداد انگشت‌شماری از همکاران خارج است و نیاز به یک تیم پویا و فعال در سطح دانشگاه دارد. یکی از ابتکارات بسیار خوب دوره جدید روابط عمومی دانشگاه، ایجاد یک شبکه ارتباطی فعال در سطح دانشگاه با استفاده از فعالیت اصناف مختلف، از جمله استادان، کارمندان و دانشجویان است به طوریکه امروز روابط عمومی دانشگاه شهید بهشتی فقط به ساختمان آن محدود نمی‌شود؛ بلکه در سطح دانشگاه منتشر شده است.

دکتر رسولی در پایان تصریح کرد: نباید تصور کنیم فعالیت‌هایی که امروز انجام می‌شود فقط و فقط حاصل کار ما است که در حال حاضر در دانشگاه حضور داریم؛ بلکه معمولاً تجربه نهفته در سازمان‌ها به کمک مدیران، کارمندان و کارشناسان می‌آید. بنده بر این باور هستم که تجربه نهفته در روابط عمومی دانشگاه شهید بهشتی بسیار ارزنده و گران قدر است؛ چرا که افراد بسیاری طی سالیان گذشته در آن فعالیت کرده‌اند.

در بخش دوم این جشنواره با معرفی واحدهای برتر در تعامل و همکاری با روابط عمومـی از 11 دانشکده، 3 پژوهشکده، 11 واحد،8 عضو هیأت علمی به عنوان نماینده برتر، 10 رابـط و مسـوول سایت برگزیده به شرح زیر تقدیر شد.

 

اخبار مرتبط:

 

 

افزودن نظرات